niedziela, 4 maja 2025 12:59
WAŻNE!
Reklama

UWAŻAJ na telefon z banku!

Zadzwonili z „banku”? Rozłącz się, jeśli padną takie słowa! Gdy odbierasz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, powinieneś zachować szczególną ostrożność. Oszuści wykorzystują spoofing telefoniczny – podszywają się pod autentyczne numery infolinii banków i pracowników, aby manipulować rozmową i wyłudzić pieniądze z konta.
  • Źródło: ww.dobreprogramy.pl
UWAŻAJ na telefon z banku!

Źródło: jonnypardoe.com

Na szczęście, takie ataki da się łatwo zidentyfikować. W trakcie rozmowy można usłyszeć specyficzne zwroty, które pomogą zorientować się, że po drugiej stronie linii znajduje się oszust. Głównym celem ataku jest wywołanie strachu o środki na koncie i manipulacja rozmową tak, aby rozmówca był przekonany, że musi natychmiast działać, by „zabezpieczyć” swoje finanse.

Zazwyczaj oszuści przekazują fałszywą informację, że zablokowano ważną transakcję, ktoś wziął pożyczkę na dane ofiary lub wykonano duży przelew i niezbędne jest natychmiastowe działanie, aby ochronić środki na koncie. Przestraszona ofiara, sądząc, że jej pieniądze są zagrożone, może bez zbytniego namysłu zacząć wykonywać polecenia, które mogą doprowadzić do utraty jej finansów.

Oszuści zwykle proszą o podanie loginu i hasła do bankowości, przekazywanie kodów weryfikacyjnych z SMS-ów oraz instalację aplikacji do zdalnego dostępu na komputerze lub smartfonie. Programy takie jak AnyDesk czy TeamViewer mają swoje zastosowania, ale zdecydowanie nie są potrzebne w kontakcie z bankiem. Rozmówca sugerujący konieczność ich instalacji jest więc bez wątpienia oszustem.

Takie wezwania do działa należy ignorować i jak najszybciej zakończyć rozmowę. Następnie, korzystając z własnego telefonu, można zadzwonić do banku, aby omówić tę sytuację i sprawdzić, czy rzeczywiście istnieje jakieś zagrożenie dla naszych finansów. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że rozmawia się z właściwą osobą. Dzwoniący do nas mogą się podszywać pod numer infolinii, co jest technicznie wykonalne.

Niedługo, zjawisko skutecznego spoofingu telefonicznego zostanie znacznie ograniczone, dzięki przygotowaniom do wdrożenia wspólnej bazy numerów infolinii, z których co do zasady instytucje nie mogą wykonywać połączeń do prywatnych osób. 

To jeden z wielu elementów ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, której innym elementem jest tworzenie wzorców fałszywych SMS-ów z wykorzystaniem zgłoszeń wysyłanych przez obywateli na numer 8080 do CERT Polska

 

8080 to nowy numer, na który można zgłaszać podejrzane wiadomości SMS.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
test